woensdag 2 april 2014

De koningsworp

Schooljudo.nl heeft tot 18 april een leuke actie, om kinderen die de gewoonte hebben alles wat ze doen te filmen met de smartphone en op youtube te zetten, eens met judo te laten scoren. Op de Nationale Budodag werd er ook aandacht aan besteed, en vorig jaar liep het project ook rond de troonswisseling.

"Wat is jouw koningsworp?" Dat wil zeggen: jouw favoriete worp (nage waza) waarmee je het beste scoort?


Ik vind het een leuke actie. Het kan kinderen enorm stimuleren, zeker in de eerste fase van hun judo-leventje, om te kunnen genieten van iets waar ze goed in zijn. Het is uiteraard een enorme eer voor ze om 'topjudoka' mee te maken die laten zien waar zij in uitblinken. En die de jongelui dan helpen om hun favoriete worp te verbeteren.

Tegelijk zou ik zelf ook geïnteresseerd zijn in het waarom van de favoriete worp. Want het woord 'koningsworp' kennen we in het judo al langer als tokui waza en elke judoka heeft die, ik ook. Waarom die specifieke worp? Is dat omdat hij gemakkelijk is, of omdat je hem veel geoefend hebt óf... omdat hij goed past bij je lichaam?

Persoonlijk vind ik het wel eens lastig om te zeggen: dit is mijn favoriet. Ik heb er zelf ook één die ik heel graag doe (sode tsurikomi goshi) maar ik moet dan wel zeggen: niet bij een dwerg als uke. Een stijve uke is juist wel leuk daarbij, misschien ben ik daarom wel zo op die tsurikomi goshi gesteld, omdat veel judoka tegenstribbelen en stijf doen als je inzet, en dan is het juist prijs. Dan gaan ze als een plank. 
En dat is nou net het punt. Elke techniek heeft een eigen technische basis. Een perfecte worp vraagt alle facetten op een perfecte manier. Bij elke worp is de kuzushi van wezenlijk belang. De reden waarom een worp je ligt, is vaak dat je de balansverstoring van je uke daar fijn mee maakt. Maar die balansverstoring hangt veel af van de lichaamsbouw en de beweging van je uke.

Goeie actie, die koningsworp. Als het daarbij ook leidt tot bewustzijn van technische punten bij die worp, is het helemaal perfect.

Haha, ik ga mezelf niet laten filmen, ik ben geen tiener en zou niet weten hoe ik het op youtube kreeg. Maar dit is mijn favoriet dus. Ik wou dat ik hem zó kon LOL.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten