woensdag 28 augustus 2013

Debana (出端) als een krokodil

Als we denken aan een krokodil, denken we nu niet bepaald aan een flexibel beest. Eerder een lompe dikhuid die wel een erg grote bek opzet. Zijn schubbige huid lijkt eerder een harnas voor kendo dan de jas voor watervlugge judoka.

Debana (出端) is desondanks een begrip wat je in de kendo-wereld meer tegen lijkt te komen dan bij het judo. Logisch. Want als je niet het juiste moment hebt, heeft de ander zijn wapens tegen jou gebruikt. Judoka zeggen al erg snel: je hebt het gevoel. In het geval van debana is dat: het gevoel voor timing. Op exact het juiste moment aanvoelen wanneer je een techniek moet beginnen/inzetten. Op het juiste moment de beweging of onbalans van de ander aanvoelen en toeslaan. Dat moment duurt een fractie van een seconde, de tijd van balansherstel. Ik schreef eerder over de ashi barai (zoek maar op label 'debana') en iedere judoka weet dat die worp perfect is als je nét voordat uke de voet weer op de mat zet, moet vegen. Jim Heijman is een judoka waarvan ik weet dat hij dat gevoel voor timing bij die worp perfect beheerst. Debana.

Toch denk ik vandaag aan een krokodil. Want deze foto die ik op het web vond, is het meest fascinerende voorbeeld van debana. Haha, ik vind hem nog mooier dan twee judoka die echt gigantisch hun best doen. Kroko is snel als water, als een speer schiet hij uit het water, pakt de arme uke-vis en hap. Het laat tevens zien dat het niet aankomt op de dikte van je jas, je gewicht, of weet ik wat. Timing. De perfecte timing. Schitterend voorbeeld.

debana...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten